Båt er krevende å bygge

Båt er krevende å bygge

Hvordan bygges båter?

Båter er et veldig interessant kjøretøy. Når mange tenker på båter, har de en tendens til å tenke på en liten jolle av noe slag som må roes manuelt. Båter som Beneteau kommer i bokstavelig talt alle størrelser fra den minste kajakken til de største containerskipene og oljetankskipene som spenner over hele fotballbaner. Båter er et veldig allsidig kjøretøy som kan brukes til omtrent alt som er relatert til vann.

De fleste vet ikke hvordan båter er konstruert. Mange antar ganske enkelt at båter ble konstruert på vannet og fløt ut når de var ferdige. Dette er vanligvis ikke tilfelle. Båter lages annerledes avhengig av størrelse og form. Småbåtene lages vanligvis på en fabrikkmonteringslinje. Kajakker og små joller lages vanligvis i masse ved å montere dem stykkevis på en transportør og sendes ut til hypermarkeder som skal selges.

Størrelse er viktig

Større båter derimot, kan ganske enkelt ikke konstrueres i fabrikkgulvet. De er satt sammen på det som kalles tørrdokker. Tørkebrygger er, som navnet antyder, havna i nærheten av havet som med vilje holdes vannfritt. Dette fordi formålet med en tørrdokk er å gi en trygg og produktiv plattform for bygging av store havgående fartøyer. Det er til og med forskjellige tørrdokker som passer til fritidsbåter eller kommersielle fartøyer.

Disse fartøyene kan ta år å bygge og koste en formue. Skroget er vanligvis den første komponenten som vil bli arbeidet med. Dette for å gi en god ide om båtens eventuelle dimensjoner. Skroget gir også basen for de påfølgende byggetrinnene. Når de er ferdige, vil disse båtene måtte gjennomgå sjøforsøk i noen uker før de blir overlevert til eieren.

Dette er altså prosessen det tar fra du velger å kjøpe et prospekt til båten er ferdigbygget. Det er en prosess det virkelig er verdt å ha respekt for i hverdagen!